Byte av förstärkning i akterspegeln

Tråkigt nog upptäckte vi att vatten krupit in i akterspegeln via däcket närmast motorbaljan. Den översta biten var riktigt rutten och kunde pillas bort med fingrarna. För att komma åt ordentligt har vi kapat av akterdäcket och lyft av det. Om det inte är gott om plats blir inget vettigt gjort, och däcket hade vi ändå tänkt byta ut och modifiera.

Jag har nu börjat rensa bort den mörkna plywoodförstärkningen. Inte så lätt som man kan tro, men det blir snyggast resultat i slutändan om man gör så här. Det lättaste är annars att helt enkelt kapa bort hela akterspegeln med en vinkelkap, men då får man plasta en ny, och skarven mellan den nya akterspegeln och skrovsidan blir svår att få snygg. Jag tycker att det är roligare om man kan göra renoveringen på så sätt att den inte syns.

Mycket av plywooden var så rutten att den gick att borsta bort med handen. Det mesta krävdes det dock verktyg till. Jag använde en vinkelkap, en kofot, hammare och skruvmejsel. Det gäller hela tiden att använda lagom mycket våld, tar du i för mycket kan plasten spricka. Detta är i och för sig ingen katastrof, men det blir lite mer jobb för dig i slutändan. Det är mycket piller och tålamod som krävs, men ju mer arbete du lägger ned på förarbetet desto bättre blir slutresultatet med den nya akterspegeln. Det finns inga genvägar här.

Nu har jag slipat och förberett för nästa steg. Hela akterspegeln är plastren på insidan och runt "hörnen", vilket är ett måste för att nästa lager med plast ska kunna fästa. Tyvärr gick kapskivan ut genom aktern på två ställen, men det är ingen panik, hela aktern ska plastas ordentligt ändå. Jag har också öppnat stringerserna för att lättare få i den nya plywooden när den kommer. Dessa kommer sedan plastas fast i den nya akterspegeln och även få knän ovanpå sig för ordentligt stöd. Vi upptäckte också att båten "tappat formen" när vi tog av däcket baktill, så den har tryckts ihop och hålls på plats av två reglar.

Mer bilder och information kommer när arbetet fortsätter. Nästa steg blir plasta upp ett lager och sen såga ut en ny akterspegel bestående av flera plywoodskivor och sedan fixera dessa på plats och förstärka med "knän". Jag tycker att den gamla akterspegeln var ganska tunn, så den nya kommer troligen bli lite tjockare för att eventuellt klara av större motor i framtiden.





Plastning

Så fick vi äntligen tillfälle att fortsätta med renoveringen som stått still ett tag. När vi väl fick in båten i värmen kunde vi plasta i lugn och ro. Till att börja med plastade vi ett lager över hela akterspegeln innifrån, och gjorde sen ett par lager på motorbaljan som var i bedrövligt skick när man synade den lite närmare. Motorn har antagligen hängt fel och skavt. Om man tittar på den andra bilden på motorbaljan kan man se ett stort hål som nu ska försvinna. När vi lagt ett lager på akterspegeln spände vi ihop båten med ett spännband för att få den rätta välvda formen. Det är snyggt med välvda former, men de är inte ett dugg roliga när det gäller att återskapa dem.





Den nya förstärkningen kommer på plats!

Äntligen gjorde vi ett ryck och ägnade hela helgen åt båten. Den nya förstärkningen består av 4 st 7 mm plywoodskivor av gran, som är WBP-limmade (fuktfast). Detta ger sammanlagt 28 mm, mot den gamla som var 15 mm tjock. Alla skivorna är limmade i varandra och själva plasten till akterspegeln, dessutom är alla skivorna ihopskruvade utifrån.

Akterspegeln på dessa båtar har en välvd form som vi tycker om och gärna ville återskapa. För att göra detta sågade vi ur en regel som vi sedan skruvade på från utsidan när vi satt två skivor på plats. De återstående två tvingades till rätt form genom reglar innifrån båten och skruvades sedan fast utifrån för att fixera skivorna tills limmet härdat.

Förut fanns det ett knä i mitten på båten, som var gjort i massiv ek och sedan ditplastat. Vi använde detta som mall och gjorde tre nya knän som vi plastade dit. Den nya akterspegeln kommer bli riktigt stark och kommer att hålla i många år framöver. Grovjobbet med den är klart, nu återstår att försegla den mot fukt och täta den utifrån. Alla skruvar ska vi slipa ned och spackla över. Sedan kommer botten och akterspegeln målas med gelshield eller liknande för att förebygga plastpest och fuktskador.





Finjusteringar

Nu har vi putsat till akterspegeln. Profilen i överkant grovsågades med sticksåg och slipades sedan med bandslip. Motorbaljan passar inte riktigt ihop med den nya, tjockare akterspegeln. Aktern lutar "utåt" på dessa båtar, men bakre väggen i motorbaljan är "rak". Tidigare passade motorbaljan eftersom akterspegeln var mycket tunnare, nästan hälften så tjock. Det här är dock inget större problem, utan hamnar i "det-gör-vi-senare-kategorin".

Motorbaljan var också djupare än vi trott varför vi fick korta ned extraknäna ovanpå stringerserna lite. Vinkelkap är ett väldigt underskattat verktyg! När vi putsat tillräckligt plastade vi in hela förstärkningen med fyra lager glasfibermatta och polyester som vi sedan målade ett varv med enkomponentslack, Internationals Toplac i gelcoatgrå färg. Tack för färgen Håkan. Högst upp lämnade vi lite ren plast för att lättare kunna limma fast reglar att skruva däcket i. Dessa reglar kommer naturligtvis skruvas fast också, men det blir extra stadigt om man limmar samtidigt.