Tätning/ förstärkning av skrovet

Eftersom vatten på något sätt trängt in i båten började vi leta efter skador och sprickobildningar på skrovet. Vi hittade ett ställe på kölen som som verkade plastat i efterhand, här fanns också en liten spricka. Båten har antagligen varit grundstött och därefter lagad. Lagningen var dock genomförd med fel matriel och fel metod då det i stort sett bara var att peta lite med en kniv för att pilla bort stora kakor med plast. Efter lite petande och övertalande kom vi in till kölen och upptäckte ett hål. Härifrån har vi tyvärr inga mer bilder än det färdiga resultatet. Plastbåtar lagar man med polyester och glasfiberarmering, vilket blir himla starkt om det görs rätt.




Det är inte så lätt som man kan tro att plasta hål i båtar själv, men inte alls omöjligt om man tänker efter före och planerar. Plast och tillbehör behöver du inte köpa på båtbutiken, utan det går alldeles utmärkt att handla detta på Biltema och Clas Ohlson

Det var inte bara kölen som behövdes lagas, utan vi hittade en hel del mer ju mer vi granskade båten. Bland annat behövdes bottenstocken plastas fast, då den gamla plasten släppt.

Innan man börjar måste man slipa bort all färg, sen tvättar man ytorna som ska plastas med aceton. Använd inte gripens, utan köp en liter på biltema för 35 kr. Bottenstocken ska plastas fast ordentligt. Vi ska också plasta igen ett hål i fören och lägga ett eller två lager matta längs hela kölen. Detta kanske inte behövs, men det kan heller inte skada.




Efter att vi slipat och tvättat med aceton var det så dags att plasta. Kvällen innan bestämde vi oss för att göra bottenstockar trots att båten inte är utrustad med detta från början, men då fanns å andra sidan flytmassa som också bidrog med stöd till skrov och durk. Eftersom vi inte kommer lägga i någon ny tänkte vi att det kan vara bra med lite förstärkning/ uppstyvning av skrovet. Vi plastade "kuddar" av sex- sju lager matta för att få en större anläggningsyta för bottenstockarna och plastade sedan fast dessa i stringerserna. Vi lade också ett- två lager matta och plast längs hela kölen. Detta är säkert onödigt, men kändes ändå rätt i och med att vi inte vet i vilket skick skrovet är. Hur som helst så kan det aldrig skada. Vi plastade också fast bottenstocken som släppt från laminatet. Till sist lagade vi ett litet hål i fören. En hel dag och sju liter polyester senare ser allt ut så här.




Nu har vi plastat upp allt som behövs, förutom att vi ska plasta in förstärkningen till akterspegeln när den kommer på plats. Innan vi skaffade oss den här båten hade ingen av oss arbetat med polyester förut, men man lär sig rätt fort. Det svåraste är att dosera härdaren i rätt mängd. Lagom blandning för oss var 1%. Vi hade en peflaska polyester och en matsked härdare. Det är klibbigt, knepigt och luktar riktigt illa. Dessutom är det inte ett dugg nyttigt, så om du ska plasta själv hemma, se då till att förbereda dig ordentligt.

När man plastat igen hål och tätat skrov under vattenlinjen är det viktigt att försegla dessa ytor med epoxi eller gelshield. Glasfiberarmerad plast är nämligen inte 100% vattentätt. Om man lämnar dessa ytor oskyddade riskerar man att få plastpest. Slutligen en liten att-tänka-på lista för dig som ska plasta själv.

  • Införskaffa nödvändigt matriel. Förutom polyester och glasfiber måste du ha en för ändamålet anpassad andningsmask. Du behöver också skyddsglasögon och skyddskläder.

  • Läs på förpackningen, slipa och förbehandla ordentligt.

  • Ha inte bråttom, blanda lite polyester i taget, och var noggrann med härdaren. Gör du allting rätt kan det bli snyggt.



    Ett riktigt bottenjobb!

    Nästa steg i renoveringen blev att ta sig en närmare titt på botten, och för att göra detta kom vi fram till att det var bäst att vända båten uppochned. Först plockades vindrutan av. En ganska smart konstruktion gjorde att rutan enkelt kunde delas i fyra delar och demonteras smärtfritt. Därefter var det dags att vända på båten. Vi rullade in båten på trailern i garaget, och hissade sedan aktern med en domkraft under trailern. Med ett spännband gjorde vi en stor ögla som löpte runt aktern på båten och upp till en fästpunkt i taket, därefter släppte vi på domkraften och båten blev hängande med aktern i luften. Nu tog Tapsa och Benke i för kung och fosterland medans Micke snabbt avlägsnade båttrailern. Nästa hjälpmedel var en motorlyft som fästes i öglan fram på båten. När vi hissat tillräckligt mycket hängde båten "fritt" och kunde "rullas" i den stora öglan i aktern. Enkelt va? Sedan sänktes båten ned på ett lånat släp för att vi inte skulle vara helt låsta inuti garaget, något som kan vara nog så skönt när vårsolen tittar fram.


    Undersidan av båten visade sig, som allt annat på båten, vara i aningens sämre skick än vi trott. Till att börja med slipade vi bort nästan all gammal bottenfärg, och började sedan inspektera botten. På flera ställen i hörnen i slagen på steglisterna var plasten otroligt tunn. Troligen har detta kommit av luftbubblor i tillverkningen. Vi hittade också flera små gropar i gelcoatskiktet spridda över större delen av botten. För att kunna åtgärda dessa plockade vi fram sandblästern och körde ett varv på båten, därefter spacklades alla ojämnheter och skador med glasfiberspackel. När spacklet härdat slipade vi igen tills önskad jämnhet uppnåddes.


    När vi spacklat och slipat tills vi inte orkade längre dammade vi av båten och plockade fram grundfärgen. På Båtaccenten råddes vi att använda Hempels Yacht primer, en enkomponents grundfärg för bottenfärg. Man kan nu fråga sig om det inte borde ha varit bättre att måla med en epoxifärg när gelcoaten var så pass skadad, och ja, kort sagt vore det bättre. Varje projekt har sina kompromisser, och vi kände inte att vi orkade med det extra arbete en epoxibehandling skulle kräva. Enligt försäljaren som verkade väldigt kunnig skulle två lager av grundfärgen ge ett väldigt tätt färglager, så vi kör på det.


    Efter grundfärgen målade vi två lager med Hempels Mille light bottenfärg. Färgen var otroligt svårmålad och kladdade något fruktansvärt, men några svordomar senare blev botten svart. Enligt burken ska man sjösätta inom en månad, så nu har vi nästan lite bråttom!


    Eftersom vi slarvat och varit lata med vår minst sagt bulliga lagning på kölen blev det till att slipa ned det värsta och börja om med Yacht primer. Tur att vi köpte mer färg idag.