Renovering av däcket

Samma kväll vi vänt båten rätt efter målningen skulle vi bara "titta" lite, och inget mer. Jag kände mig nästan som ett barn på julafton, och började peta lite försiktigt med en skruvmejsel under plastningen. Skruvmejseln byttes snabbt ut mot en kofot, och snart plockades även en hammare fram. En timme senare låg däcket i en hög utanför garaget, och man påmindes ännu en gång om hur mycket jobb det krävs för att få båten i sjön!

Däcket var helt "frasigt" och otroligt svagt, ett under att det ens orkade bära sin egen vikt. Vi kommer att bygga en helt ny stomme och sedan lägga billig plywood på, som kommer att kläs med ett lager fin och dyr honduras mahogny som sedan ska lackas med epoxi och en UV-skyddande klarlack. Så här ser det ut så här långt:




När vi rivit bort det gamla däcket började vi inspektera listen längs med insidan av skrovet. I fören var den ganska dålig, men resten var frisk. Vi valde ändå att limma på en färsk list innanför den befintliga, för att ha friskt trä att skruva det nya däcket i. Vi limmade med polyuretanlim, och satte en skruv varje decimeter. I fören får man lägga pussel för att få ihop det, men det blir en annan dag.




Nu så börjar allt falla på plats. Pga välvningen i fören fick vi såga ut formen ur tjockare virke, och biten längst fram blev säkert grövre än vad som var nödvändigt, men nu sitter den där. Från instrumentbrädan går en tryckimpregnerad regel till fören. På den ska vi fälla in tvärreglar för extra stöd till däcket.



Här är stommen till fördäcket färdig. Konstruktionen känns otroligt stabil redan innan vi lagt plywooden. Vi målade också insidan på båten i fören. Det kommer inte synas när båten är sjösatt, men vi kommer då att veta att allt är snyggt och prydligt.



Här är stommen till akterdäcket klar. Det tog ett tag innan jag listade ut hur konstruktionen skulle vara, men så här i efterhand känns den väldigt stabil. Nu måste vi bara komma på hur vi ska bygga stöd till skarndäck innan vi kan lägg däcket. Fortsättning följer.



Först lade vi ett lager plywood av 9 mm WBP-limmad gran. För att allt ska ligga still i framtiden använde vi oss både av lim och rostfri skruv. Ovanpå ska vi limma 4 mm sepeli av hög kvalite som vi ska lacka med epoxi.



När vi kom till limningen av det andra lagret däck fick vi fundera lite mer för att pusslet skulle gå ihop. Vi började med fördäck. Vi skruvade i mitten och utefter kanterna. För att få press tills limmet härdat plockade vi återigen fram våra batterier och cementsäckar. Ute i kanterna satte vi gott om tvingar som snabbt tog slut. En tur till affären och femton tvingar senare behövde vi fortfarande fler, men det löstes genom stöttor från taket.

Vi kan nu konstatera att däckskonstruktionen får med beröm godkänt. I runda tal lastade vi nog på 200 kg på fördäck, utan att ett knyst hördes från båten. När limmet härdat kommer dessutom däcket att vara ännu starkare. Det ska bli väldigt intressant att se hur däcket ser ut när epoxin kommer på.



När allt var klart provade vi olika betser och lack på en liten bit. Utefter det resultatet bestämde vi oss för att betsa två varv med Internationals ljusäkta mahognybets innan vi lackade med epoxi. Betsningen är klar nu, och nu väntar vi otåligt på att kunna lägga på epoxin.



Här har vi lackat två lager epoxi och ett lager perfection 2-komponentsfernissa. Vi ska lägga fler lager fernissa ovanpå epoxin för att skydda den mot solljuset. Epoxi är nämligen bra på allt förutom att stå emot UV-ljus, så det är viktigt att man väljer en fernissa med bra skydd mot UV-ljus. Fler bilder kommer så småningom.