Durken

Vi bestämde på ett tidigt skede oss för att vi ville ha möjligheten att kunna sova i båten. Originalinredningen ger inga sådana möjligheter, alltså var vi tvugna att röja ur allt och bygga ny inredning efter tycke och smak. När vi plockade ur inredningen råkade Micke stödja sig på skruvmejseln mot durken, vilken gick rakt igenom. Plywooden var genomfuktig och rutten rakt igenom, värst var det under passagerarsitsen.

Vi som enbart tänkt måla om durken fick genast mer att göra. Det var bara att röja ur allt och för att slutligen lägga ny durk. Vi upptäckte då också att flytmassan som ligger mellan durken och skrovet var så blöt att den gick att krama ur. Således fick den åka också. Allt blir till det bästa brukar jag säga, och på att byta flytmassan och durken tjänar vi säkert 100 kg, vilket inte är så lite på en så här liten båt.

På bilderna nedan kan du se hur det såg ut under arbetet med durken. Det är ganska tugnt och slitsamt arbete, men också lika nödvändigt. För oss tog det ca 5 timmar.


Nu har vi kommit till stadiet att förbereda den nya durken. Vi kommer att limma durken med PL400 eller dylikt för att slippa skruvhål. Nu var det Anja som fick slita och jag stå bredvid och titta. Det var mycket plast som satt dåligt, bland annat över bottenstocken i bak. Den ska plastas fast ordentigt innnan vi lägger durken.




Den nya durken!

Så kom äntligen dagen när vi fick sätta sågen i nya skivor till durken. Durken kommer bestå av 12 mm mahogny plywood som ska betsas och sedan lackas med klarklack. Vi byggde durken i tre "sektioner" på längden för att få fibrena åt "rätt" håll. När vi passat in alla delar kunde vi börja fastsättandet. Vi lade först alla delar på plats, och började därefter med en av yttersidorna. Längs stringerserna limmade vi med PL400, och skruvade även med rostfria skruvar som vi försänkt och sedan ska täcka med träplugg. För att få press tills limmet härdat letade vi upp lite cementsäckar och lade på durken.



I mittsektionen gjorde vi en lucka, främst för att kunna hålla koll på eventuellt läckage, men också för att kunna förvara lite matvaror som då ligger lite svalare än annars. Vi sågade ut en lucka, och gjorde sedan en ram som limmades på under huvudskivan. Resultatet blev en snygg och praktisk lucka. Nu kunde vi också sätta fast mittskivan. Även den limmades med PL400 innan den skruvades med försänkta hål som sidoskivorna. För att få allt i nivå krävdes ganska mycket tyngder. Man tar vad man har, och i det här fallet blev det tre bilbatterier och tre cementsäckar. Det känns bra att vi gjorde bottenstockarna. Utan de tror jag att man hade varit tvungen att välja grövre, och därmed tyngre plywood.



Att köpa mahognyplugg är jättebilligt, men vi valde ändå att göra egna av den anledningen att det gick fortare än att åka till affären. När vi pluggat igen alla hålen med plugg och lim betsade vi hela durken med mahognybets. Ovanpå det ska det sedan läggas båtfernissa i minst två lager.



Nu ligger det tre lager med Beckers båtfernissa. Vi är nöjda med durken och känner oss färdiga med den biten av renoveringen.