Omlackering av skrovet

Skrovet var från fabrik vitt. Därefter har det varit blått innan det till slut blev rött. Redan innan vi börjat skrapa på båten bestämde vi oss för just blått, men i två nyanser. Målet är inte att få en originallook, utan bara ett fräscht utseende. Vi har gjort en ommålning i Photoshop, mer bilder kommer när arbetet fortskrider.

Ungefär såhär har vi tänkt oss att båten ska se ut. Och så här ser båten ut idag.

När vi slipat skrovet har vi upptäckt hur mycket bra förarbete egentligen betyder. Den som en gång i tiden målade båten blå slarvade med underarbetet vilket ledde till att varken den röda eller blå färgen sitter ordentligt. På sina ställen kommer kommer den blå färgen loss i stora flagor, och under den sitter originalfärgen blank som den dag båten kom ut från fabrik. När båten målades blå mattades inte ens originalfärgen ned, vilket är skrämmande i sig. Vi kommer göra ett otroligt ordentligt förarbete för att den nya färgen ska sitta i många år.


När vi vänt uppochned på båten kom vi också åt bättre att slutgöra slipningen inför lackeringen. Skrovet var inte i så himla bra skick, så när vi mattat ned allt och spacklat det värsta sprutspacklade vi hela båten. När spacklet torkat ägnade vi tre dagar åt att slipa och slipa, och precis när vi tyckte att vi var klara plockade Tapsa fram sprutan igen och körde ett varv till över hela båten med sprutspacklet. Detta lager slipades till största delen för hand. När vi slipat tills dammet nästan blivit en del av oss kom äntligen stunden när vi var nöjda. När man kände med handen efter ojämnheter var det svårt att avgöra var handen slutade och båten började.


Trots att vi slipat ordentligt och var nöjda med det visste vi fortfarande inte riktigt hur vi skulle lägga på färgen. Skulle vi spruta eller pensla? Sprutning blir ju tveklöst snyggast, men det gäller att man vet vad man gör. Vi har ingen aning om hur man ens håller en färgspruta. Det visade sig emellertid att en av Mickes jobbarkompisar tidigare jobbat som billackerare, och mycket väl kunde tänka sig att hjälpa till. Vänner som Jojje är guld värda, och så fort han började svänga färgsprutan visste vi att resultatet skulle bli lysande! Jojje sprutade första vändan idag, bestående av lackgrundfärg. Till helgen kommer han ha lagt tre lager ljusblått, vilket ska bli otroligt spännande att se!

Den blå färgen hade väldigt bra täckningsförmåga, och det första lagret såg riktigt bra ut! Vår "lacklokal" är väl inte riktigt anpassad för ändamålet, utan det är lite för mycket damm i luften som ger lite skavanker i ytskiktet. Innan vi sprutade på den blå färgen slipade vi av hela båten med 400-papper. Därefter torkade vi med klibbduk innan det var dags för Jojje. När vi öppnade färgburken var det nästan grönt, men så fort vi rört om lite blev färgen väldigt ljusblå. Färgen fick spädas ganska mycket innan den dög. En tunnare färg ger bättre finish, men ökar också risken för rinningar. En knepig balansgång som bara yrkesmän klarar av! Naturligtvis klarade Jojje detta galant.

Eftersom färgen täckte så pass bra bestämde vi oss för att det fick räcka med 2 lager blått. Den blå färgen hade en bättre yta än grundfärgen, men vi slipade ändå av hela båten mycket lätt med 320-papper. Vi blötte också ned golvet för att binda dammet så mycket som möjligt. Innan Jojje började lacka gick han ett varv med tryckluften runt båten innan vi lämnade garaget en stund för att så mycket damm som möjligt skulle lägga sig. Nu spädde han en väldigt tunn färg för att få en så slät yta som möjligt. Båten ser nu ut som ny, men vi väntar några dagar med att ta ut den ur garaget för att färgen ska hinna bli genomhärdad.


Visst blev den fin! Notera spegelbilden på den andra bilden! Vi är jättenöjda med färgen, och Jojje gjorde ett bra jobb med sprutan!