Motorn

Motorn som sitter på är en Evinrude på 70 hästkrafter, troligen från -78 eller -79. Med rätt propeller ska den motorn kunna sätta bra fart på den här båten. Propellern som sitter på är sliten och har dessutom ganska liten stigning, 15".

I vår kommer båten vara lättare än någonsin, och för att komma till sin rätt kommer motorn behöva kanske 19" stigning. Propellrar är dyra, och inget man gärna köper fler av. Vi ska förhoppningsvis få låna en 17" propeller och se hur den passar, sen kan man fundera på vilken stigning man ska köpa.

Vi har nu rivit riggen och plockat ur impellern. Det var många bultar som kärvade, och inte mindre än tre gick av. Riggen ska blästras och målas om, och oljan i växelhuset ska bytas. Antagligen kommer vi byta impellern också, men den verkade vara i ganska bra skick, så vi får se.



Hela riggen är nu slipad och grundmålad, eventuellt kommer vi lacka motorn nästa vecka. När man ska grunda aluminuim ska man använda sig av en särskild primer, så kallad wash primer eller etch primer. Dessa är något frätande och biter sig fast ordentligt och skapar en bra grund att måla på. Som namnet antyder är grundfärgen väldigt lättflytande och nästan genomskinlig. Lite ovant att jobba med, men om man bara vet om det är det ingen fara.



Nu har vi provmålat med en aluminuimfärg som egentligen är för fälgar. Resultatet är inte supersnyggt, men duger för oss. Idag målade vi växelhuset, men vi kommer måla resten av motorn på onsdag.



Propellern

Propellern som satt på är sliten, gammal och ful. Vi ska byta propeller och då ska denna fungera som reserv. Passade på att snygga till den lite så man inte skäms om man går på grund och måste plocka fram denna. Eftersom den enbart ska vara reserv lackade jag bara med vanlig billack och en grundfärg. Rätt stor skillnad på före och efter.