Omlackering

Båten har en gång i tiden säkert varit vit, numera passar den mer in på beskrivningen "slitet gräddfärgad". Vi vill gärna lacka om båten och få den så fräsch som möjligt. Det jobbigaste med en omlackering är själva förarbetet och pillet med att strippa båten från alla beslag och påklistrade halkskydd, klistermärken och vad det nu kan finnas.

Bara strippningen tog oss 2 dagar! Man kan ju undra hur det egentligen kunde ta så pass lång tid, och det berodde helt enkelt på att allt som kunde strula gjorde det. Vi fick borra ur alla skruvarna till hardtopen (men det var ju bara 45 stycken!), värma bort påklistrat halkskydd med värmepistol, sanera bort klister med bensin och pillra med alla kapellbeslag och knapar och annat.

Efter strippningen rengjorde vi hela båten med aceton. Vi hade också tänkt att spackla i samma veva, men det var alldeles för kallt i vår oisolerade verkstad så det gick inte. Fortsättning följer...

Strippad och ren, babords sida.Styrbords sida, många hål efter komradio etc.
Påklistrade halkskydd. Dessa var bökiga att få bort.Ännu mera halkskydd borttagna.

Efter strippningen måste båten ses över och spacklas ordentligt innan den slipas så att färgen fäster ordentligt. Tapsa hjälpte oss att plasta igen ett hål i hardtopen och ett i akterspegeln innan vi kom ned. Vi spacklade med topcoat-spackel i samma färg som vi ska lacka senare.

Slipar bort halkskydden.Några timmar senare, vi ska måla nya.
Visst är den snygg utan vindrutan!Akterspegeln, vi hittade 2 hål till att plasta.