![]() | ![]() |
Alldeles för mycket sladdar. Här ska vi sanera. | Dubbla Solex med acc-pump istället för
choke. Ska plockas isär och rengöras grundligt. |
![]() | ![]() |
Fördelaren, brytarspetsarna ska bytas. | Den vänstra fryspluggen har tryckts ut, hoppas resten av motorn klarade sig bra. |
I nästa jobbvända på kristihimmelsfärds-helgen fortsatte vi testa motorn mer grundligt. Vi kopplade ihop kylsystemet och
lyckades få anslutningarna täta trots att vi gjorde egna packningar till oljekylaren. Motorn går fint och rent
utan att bli överhettade eller ta in vatten i oljan. Förgasarproblemet vi hade tidigare försvann så fort motorn fick
röra lite mer på sig. Vi gjorde också nya tändkablar i koppar (byggsats från Biltema). Leo hjälpte oss att
koppla en batteri-switch som även får tjänstgöra som huvudbrytare. Vi var ju tidigare lite oroliga för en frysplugg som
tryckts ut ur sin plats, vi provade att knacka tillbaka den lite försiktigt, och den blev tät!
![]() | ![]() |
Nya, fina tändkablar! | Nygjord packning till oljekylaren. |
![]() | |
Batteri-switchen. |
I övrigt verkar drevet också i bra skick, trots att det ser slitet och medtaget ut. Drivknutarna glider smidigt utan glapp, däremot har de lite ytrost på sig. Oljan i drevet var klart över förväntan, helt kolsvart och fri från metallspån. Det är ju svårt att bestämma skicket innan vi kört båten i vatten, men det mesta verkar som sagt bra.
![]() | ![]() |
Avplockat, blir lättare då. | Uppallat och redo för tappning. |
![]() | ![]() |
Kolsvart olja, underbart att se! | Drivknutarna. |