Motorn: AQ130?

Motorn är en Volvo Penta B20 från 1969. Det verkar vara en AQ130, dvs bör kunna producera drygt 130 hk när den är i fullgott skick. Målsättningen för säsongen 2008 är att gå igenom motorn och säkerställa att den funkar ordentligt. På sikt är jag sugen på en något starkare motor med sötvattenkylning.

Alldeles för mycket sladdar. Här ska vi sanera.Dubbla Solex med acc-pump istället för choke.
Ska plockas isär och rengöras grundligt.
Fördelaren, brytarspetsarna ska bytas.Den vänstra fryspluggen har tryckts ut, hoppas
resten av motorn klarade sig bra.

Under påsken provstartade vi motorn för första gången. I vanlig ordning lite letande efter el först, sen i med nya tändstift och sedvanlig startgas varpå motorn startade ganska snällt. Det tickade lite om ventilerna, så dom kommer vi justera spelet på. I övrigt gick motorn trots allt bra, däremot tappade den en förgasare vid snabba gaspådrag. Eftersom båten verkar ha stått på land några år kan det säkert hjälpa med en isär-ihop och rengöring på förgasarna.


I nästa jobbvända på kristihimmelsfärds-helgen fortsatte vi testa motorn mer grundligt. Vi kopplade ihop kylsystemet och lyckades få anslutningarna täta trots att vi gjorde egna packningar till oljekylaren. Motorn går fint och rent utan att bli överhettade eller ta in vatten i oljan. Förgasarproblemet vi hade tidigare försvann så fort motorn fick röra lite mer på sig. Vi gjorde också nya tändkablar i koppar (byggsats från Biltema). Leo hjälpte oss att koppla en batteri-switch som även får tjänstgöra som huvudbrytare. Vi var ju tidigare lite oroliga för en frysplugg som tryckts ut ur sin plats, vi provade att knacka tillbaka den lite försiktigt, och den blev tät!

Nya, fina tändkablar!Nygjord packning till oljekylaren.
Batteri-switchen.



Drevet: Volvo Penta 200C

Ålder på drevet är ännu okänt, kanske att vi kan hitta det när vi hittar serienumret. Om skylten på drevet stämmer är det ett C-drev och utväxlingen är 1,85:1. Givetvis ska drevet blästras och målas.

I övrigt verkar drevet också i bra skick, trots att det ser slitet och medtaget ut. Drivknutarna glider smidigt utan glapp, däremot har de lite ytrost på sig. Oljan i drevet var klart över förväntan, helt kolsvart och fri från metallspån. Det är ju svårt att bestämma skicket innan vi kört båten i vatten, men det mesta verkar som sagt bra.

Avplockat, blir lättare då.Uppallat och redo för tappning.
Kolsvart olja, underbart att se!Drivknutarna.