Detta har hänt

2007-08-19: Båten snart till salu.

Vi går nu i väntans tider. Snart har vi en ny familjemedlem och känner då att vi samtidigt växer ur vår älskade båt. Båten kommer därför inom kort vara till salu, och vi hoppas att någon vill ta vid och fortsätta att använda båten efter allt arbete vi lagt ned på den. Om du är intresserad är det bara att titta på hemsidan för att se allt vi gjort på båten. Mer information kommer... Om det är något du undrar över kan du maila oss.

Vi har nu också monterat en mässingsplatta där det står båtmodell samt tillverkningsort. Dessutom har vi monterat en klocka och en barometer.

2006-06-06: Äntligen i sjön!

SÅ kunde vi på sveriges nationaldag äntligen sjösätta vår skönhet. Vi har sköljt igenom växelhuset med diesel och bytt packningarna till oljepluggarna, så nu hoppas vi att det fungerar. Vi kommer ta upp båten om några veckor och byta olja för att vara helt säkra.

I övrigt är kapellet så pass figursytt att vi nu måste börja backa in båten! Vi har alltid börjat knäppa bak och sen hoppat ut fram, men nu går inte det. Snyggt är det däremot! Vi är jättenöjda och kan verkligen rekommendera Ingrids Dyn och Kapellservice på dalarö.

Bilder från sjösättningsdagen finns i galleriet.

2006-05-26: Lite försenade.

En snabb uppdatering om vad som hänt på sistone: Vi har sytt nytt kapell (dvs lämnat in båten till en kapellmakare) och det är supersnyggt. Vi hade siktat på sjösättning till kristi himmelsfärd, men när vi skulle byta oljan i växelhuset upptäckte vi till vår besvikelse att inte var olja, utan snarare gräddkola... Alltså har vi fått in vatten i växelhuset och nu håller vi på att felsöka och fundera över hur vi ska göra.

Vi har också monterat en ny stävögla i försäkringsklass 3. Man kan säga att den är lite grövre än den vi hade!! I övrigt ska vi lacka däcket en vända för att bibehålla UV-skyddet. Nytt sjösättningsdatum är inte bestämt ännu, men vi hoppas på nästa helg eller den därefter.

2005-11-27: Uppdatering till sist.

Till slut kom den! Förra helgen kom den första snön, och ungefär samtidigt kom vi på att det var en evighet sen vi uppdaterade hemsidan. Nu har vi laddat för en summering, och även laddat upp nya bilder under galleriet.

Efter en lite rörig start på båtsäsongen fick vi många soliga dagar i skärgården. Vi trodde hela tiden att vi skulle tycka om stockholms skärgård, men nu är vi helt sålda!! Sommaren har varit kanon, och varje ledig stund vi kunnat avvara har vi snabbt styrt bilen till båtklubben och raskt ut till närliggande öar. En titt i loggboken talar om att vi åkt inte mindre än 100 nautiska mil, och snittförbrukningen ligger på överraskande 0,67 l/Nm. Motorn har fungerat alldeles utmärkt trots kylvattenläckaget. En enda gång kom vi inte iväg, och det var för att batteriet behövde laddas. Annars har den alltid startat snällt och inte gått varm.

Trots allt arbete vi lade ner under våren är det ändå lite pyssel inför nästa säsong. En besiktning av båten efter upptagningen visade nästan bara väntade saker; vattenlinjen ska målas upp, vi ska fixa en snygg list till sittbrunnen och vi ska sy upp ett nytt kapell. Det sistnämnda kommer vi antagligen lämna bort, för att få ett riktigt bra resultat. Dessvärre är det något som har hänt mellan epoxin och lacken på däcket. Stora områden ser nästan ut som frostat glas. Det syns bara på nära håll, men känns tråkigt ändå. Vi ska försöka felsöka och bedöma om det går att komma åt. Om det går att komma åt ska vi slipa ned lacken och lite på epoxin, och sen lacka igen. Troligen slarvade jag med slipningen av epoxin vilket resulterat i att den svettats. Fortsättning följer...

För er som uppskattat våra skriverier och illustrationer kan jag glädja er med att vi redan har skaffat oss ett nytt projekt, som också kommer kräva mycket jobb och tid. Vad detta är får ni suga på ett tag. Säkerligen kommer det bli en hemsida om det också. Mer info kommer...

Till sist vill vi tacka alla som besökt hemsidan och skrivit i gästboken, ni har skänkt oss mycket ork under mörka stunder. Tack för ert stöd. Uppmuntrande ord betyder så mycket! Det känns jättekul att det fortfarande ramlar in meddelanden i gästboken, trots att vi inte uppdaterat hemsidan på nästan sex månader.

Vi ses i cyberrymden!! /Micke och Anja

2005-06-23: Lite nytt från oss

Vi har nu hunnit med några turer med båten, och oturen verkar inte vilja vika från vår sida. Det enda som nu kunde gå sönder för oss (eftersom vi har lagat eller bytt allt annat) var motorn... I måndags upptäckte vi en spricka i motorblocket längs den nedersta cylindern där det läcker ut kylvatten. Vi har försökt att täta med kemisk metall, men det läcker fortfarande. Än så länge kör vi vidare med motorn, med många extra ögonkast på skvallerstrålen. Är det någon som vet om en fungerande motor tar vi tacksamt emot tips. Som ni förstår har vi inte råd med någon dyr motor, med tanke på att renoveringen blev lite mer kostsam än vi tänkt oss.

Idag har vi även fått prova på att bogsera. Se bild i galleriet. Imorgon är det midsommar, och vi tänker tappert puttra ut i skärgården. Vi har med oss några vänner som kan paddla om det behövs.

2005-06-14: Den första riktiga turen!

På årets första riktiga sommardag passade vi på att inviga båten! Allt gick fint, om än lite stampigt i motsjö pga den platta botten. Med två personer toppar båten 26 knop, med en behaglig marschfart på 17 knop. Båten har en nästan omärkbar planingströskel vid 14 knop och går väldigt lätt ovanpå vattnet i planing.

Vi är jättenöjda! Vi har också gjort en ny sida på sidan, ett galleri där vi kommer samla diverse sommarbilder på båten och skärgården. Förhoppningsvis kommer denna sida uppdateras då och då. Knappen finns till vänster i menyn. Titta gärna in!

2005-06-08: Sjösättning!

Så kom äntligen dagen när det var dags för sjösättning! Familjen var samlad vid båtklubben, båten glänste ikapp med vattnet och allt kändes bara bra. Från båtklubben är det rätt ut i fjärden. Långsamt i början, och sen upp i planing. Båten går underbart i vattnet. Livet leker och allt känns underbart. Vinden blåser i håret och vi ler nästan från öra till öra, då händer det. Jag försöker svänga vid full fart, och ratten går bara runt. Tvärstopp på båten ligger vi mitt i ett sund och utan fungerande styrning. Vajern har delvis hoppat ur snäckan. Vi lyckas vända båten rätt och kan med nöd och näppe navigera oss till bryggan. Vajern har skadats och det går inte att få någon rätsida på den igen. Det var bara att baxa upp båten på släpet igen och dra hem båten med svansen mellan benen. Jäkla skit också. Imorrn går jag ned till båtaccenten och köper ny snäcka och vajer.

Förhoppningsvis får i båten till helgen igen, något fattigare.

Vi har nu gjort före/efter-sidan. Fler bilder och allmän ompyssling av hemsidan kommer ska inom kort. Så fort en ny styrning är inhandlad ska vi fixa några bilder "in action".

2005-05-25

Nu har vi börjat lacka däcket. Än så länge har vi hunnit med två lager epoxi och ett lager 2-komponentsfernissa. Bilder finns längst ned på däcksidan.

2005-05-14

Nya bilder på däckbygget. Första lagret är klart!

2005-05-10: Inte riktigt så färdig vi hoppats.

Vi har inte riktigt hunnit så långt som vi hade hoppats under veckan som varit. Stommen till däcket är helt färdig och durken är färdiglackad. Inredningen är också den fernissad och klar. Vi har lagt upp lite bilder på durken och på stommen till däcket.

Nu börjar det att dra ihop sig. Om en månad måste vi ha båten i sjön om vi vill undvika problem med båtklubben. Vi hoppas dock på sjösättning innan juni, så det blir säkert där emellan.

2005-05-02: Det närmar sig...

De senaste veckorna har vi ägnat allt mer tid åt båten. Ett bra tag kändes hela projektet ganska tröstlöst. Hur mycket vi än slet kunde vi inte se någon förändring på det stora hela, men nu har det vänt. sakta men säkert kan vi se hur en båt växer fram. Nu är många delmoment i sin slutfas, och det enda som sinkar oss just nu är torktiden på fernissan.

Vi har lagt upp mer bilder på durken och på däcket. Titta gärna in på sidan snart igen, till nästa vecka kommer båten i stort sett vara färdig!

2005-04-23: Durken börjar komma på plats

Nu är durken snart färdig. Allt är inpassat och klart, och det är bara mittsektionen som inte sitter fast ännu. Snart är ännu ett kapitel i renoveringen färdigt, det närmar sig! Bilder finns här! Mer bilder kommer snart!

2005-04-13: Däcket rivet!

Nu är däcket rivet. Ett tag hade vi hoppats på att lägga det nya ovanpå det gamla, men det gamla var helt färdigt och ligger snart på majbrasan! Snacka om att vi har jobb framför oss. Bilder finns här! Mer bilder kommer när bygget med det nya däcket fortlöper. Vi har också lagt upp mer bilder på båten ute i solen efter lackeringen.

2005-04-10: Bakläxa!

Så här är det: vi har en båtguru som kommer och tittar till oss ibland och kommer med lite tips och goda råd. Sist han var och tittade höll vi på med botten. Vi orkade då inte följa hans råd fullt ut angående vår lagning på kölen, utan lät bli att slipa. Idag när han kom fick vi lite bassning för att vi var lata, och sedan förklarade han att det skulle vara mycket bättre att slipa ned det värsta.

Det enda som är irriterande i kråksången är att man vet att han har rätt, att man verkligen borde ha gjort det ordentligt från början, och att en slät botten är en förutsättning för bästa möjliga framfart. Dessutom kan man inte annat än att hålla med om att det är synd att mygla under vattnet när vi varit så ordentliga med allt annat! Så, vad gör man? Man får klättra upp på båten och ta fram det elakaste slipverktyget man har, i det här fallet en luftdriven rundslip med 40-papper! Det kändes inte något vidare kul att gräva sig igenom den nya, fina bottenfärgen... Nu är det gjort, och lite bildbevis på vår dumhet finns att beskåda längst ned här!

2005-04-07

Båten är färdiglackad! Ett stort kapitel i renoveringen är nära på avslutat! Nu väntar vi med spänning på att färgen ska torka innan vi kan plocka ut båten och se hur den ser ut i dagsljuset. Bilder finns under omlackering, men fler kommer snart.

Vi har enhälligt röstat fram Jojje som veckans hjälte! Med sin hjälpsamhet och säkra hand har han hjälpt oss mer än vi kan säga. Vi är honom evigt tacksamma!

2005-04-05

Äntligen är lackeringen påbörjad! Jojje lade ett lager lackgrundfärg idag, och lägger det första av tre lager blått imorgon. Vi har också lagt upp mer text och bilder under "omlackering" och skrovsidan.

2005-04-04

Den senaste veckan har vi ägnat nästintill all ledig tid till båten. Vi har slipat, spacklat och slipat igen. Därefter sprutspacklat, slipat, sprutspacklat och slipat ännu mer. Man kan lugnt säga att vi är rätt trötta på att slipa. Imorgon påbörjas lackeringen. Det blir ett lager grundfärg, och därefter tre lager med Internationals Perfection ljusblå.

För en gångs skull jobbar vi snabbare än vi hinner uppdatera, men bilder kommer små småningom. I nästa vecka kan vi visa upp en nylackad skönhet!

2005-03-25, Långfredag

Idag har vi grundmålat botten, vi använde Hempels Yacht primer. Ser nästan ut som stålgrå hammarlack. Massor med bilder och ny text finns längst ned på skrovsidan.

2005-03-24, Skärtorsdag

Bottenjobbet var lite mer omfattande än vi trodde. Vi hittade många små skador där plastningen varit dålig från fabrik, och också en del slitageskador. Vi blästrade hela botten, och spacklade sedan igen alla blessyrer med glasfiberspackel. Mer bilder kommer snart.

2005-03-22

Idag har vi slipat bort nästan all gammal bottenfärg. Vi hittade också en del skador som måste lappas ihop innan sjösättning. Bilder kommer senare i veckan när vi fortsätter. Nu kan vi snart visa upp lite framsteg!

2005-03-21: Renoveringen fortsätter

Vi är nu hemma igen efter en lång och rolig resa till asien. Knappt hade vi packat upp väskorna innan vi fick den glädjande nyheten att vi fått en båtplats med ett för oss suveränt läge. Vi hade hoppats på att det skulle vara vår och sol när vi kom hem, men nu verkar det som om vi får lite "extra" tid på oss att få ordning på båten. Nu i veckan ska vi slipa och måla för glatta livet. Vindrutan har plockats av, och med hjälp av lite vänner har båten vänts uppochned. Påskhelg blir nog snarare båthelg för oss!

2005-02-08: Halvtidsvila

Hittills har vi lagt ned ca 100 timmar och många svordomar på vår kära båt. Vi har än så länge gjort mycket grovjobb såsom rivit ur durk, flytmassa och inredning. Slipat skrovet. Rivit och byggt upp en ny akterspegel samt gett motorn en rejäl ansiktslyftning.

Nu tar vi en ganska lång paus. Vi ska resa lite och beräknar att fortsätta med renoveringen senare i vår. Vad som då är kvar att göra är: Lacka skrovet, sätta tillbaka motorn, bygga nytt elsystem med lanternor och innerbelysning, bygga ny inredning och anpassa för övernattningsmöjligheter. Vi ska lägga ny durk. Målet är också att hinna lägga nytt däck.

Vi har tänkt oss att fira midsommar i skärgården, och det är denna båt som ska frakta oss dit. Tror ni att vi hinner? Vi får se till sommaren. Vi ses i slutet av mars!

2005-01-29

Nu är arbetet med akterspegeln till största delen avslutat, med ett mycket bra resultat. Hela akterspegeln är nu inplastad och målad ett lager. Vi målade också ett varv på hela botten för att fräscha till det lite. Bilder finns under aktersidan och skrovsidan.

Jag har skrotat modemversionen av sidan, det blev för jobbigt att hålla liv i den. Hoppas modemanvändarna som hittar hit ändå orkar läsa.

2005-01-16

Äntligen kom vi vidare! Den nya förstärkningen till akterspegeln är nu på plats! Ett riktigt hästjobb som tog större delen av helgen. Den nya förstärkningen är tjockare och starkare, och har dessutom fått två extra knän på stringerserna för att ge bättre styvhet och sjöegenskaper. Läs mer!

Snart bär det av till solen för oss, och snart går solen upp över klassikerns nya liv.

2004-12-27

Nu i veckan hade vi laddat och planerat ordentligt för att slutföra en hel del saker. Vi skulle göra akterspegeln, montera ihop motorn och grundmåla skrovet. Då slog Murphys lag in och Micke krockade på väg till båten på annandag jul. Micke ansågs vållande och får således betala självrisken på sin halvförsäkrade bil, men får inte ett öre i ersättning själv. Vi hade en sträckt budget som det var, men nu får vi slå på nödbromsen på båten tillsvidare. Om knappt en månad åker vi på en lång semester till Thailand och Kina, och tills vi kommer hem kommer inte en krona läggas ned på båten. Innan vi åker på vår resa kommer vi skriva en liten summering om båten. (Vår bil är den vita.)

2004-12-19

Vi har provmålat växelhuset och bestämt oss för att köra resten av motorn med samma färg. Bild finns på motorsidan.

2004-12-17

Hemsidan har fått en ansiktslyftning med ny meny och lite mer design. Vi fixade också till förstasidan, så nu ska förhoppningsvis alla kunna se hela båten där. Det är lite knepigt med hemsidor och upplösning, så jag fixade en nödlösning för de som inte har 17" och uppåt. Hoppas sidan funkar för dig som tittar. Skicka mig ett mail annars så ska jag se vad jag kan göra. Nu ska jag iväg och provmåla riggen. Välkommen åter! /Micke

2004-12-14

Idag har vi gjort det största plastjobbet hitills. Hela kölen har fått ett lager från insidan, dessutom extrautrustade vi båten med tre extra bottenstockar. Vi har också ändrat lite på hemsidan. Den del som förut hette "Botten" heter nu "Skrovet" Du hittar sidan här!

2004-12-13

Nu är riggen slipad och grundmålad. Läs mer på motorsidan. Skrovet är förberett för plastning imorgon., bilder och info ligger under durksidan. Även om folk hittar denna sida på lite lustiga sätt, vet kanske alla inte vilka vi är, svaret finns här!

2004-11-02

Idag har vi rivit riggen på motorn och plockat ur impellern. Läs mer...

2004-10-24

Hela dagen har ägnats åt akterspegeln och motorbaljan. Vi har flyttat in båten i varmgarage och plastat upp ett lager med polyester och glasfiberväv för att stärka upp. Läs mer...

2004-10-23

Idag fick vi tillfälle att testa trailern när vi flyttade in båten till värmen i garaget. Allt funkade tillräckligt, men vi måste komplettera trailern med stödhjul samt flytta en del saker. Läs mer...

2004-10-17

En trailer doneras till oss. Vi hämtar trailern och upptäcker att den är i ganska dåligt skick. Anjas pappa är dock väldigt duktig på att svetsa och förklarar att det inte är någon fara, bara lite mer pyssel. Läs mer...

2004-09-17

Motorn plockas av och rivandet av förstärkningen i akterspegeln tar vid. Mycket slitsamt men ack så nödvändigt. Läs mer...

2004-09-08

Vi påbörjar slipningen av skrovet för ommålning och plastar även en gammal lagning på kölen.

2004-08-29

Vi upptäcker att durken är helt rutten. Efter att vi rivit upp all durk och plockat ut all inredning blir vi varse att det här kommer bli en omfattande renovering.